Hazırlayan: Nilgün KAYA
50. sanat yılını kutlayan Ressam Bedri Karayağmurlar, Ayvalık’ta, atölyesinin de dahil olduğu üç mekanlı bir sergi açmaya hazırlanıyor. Yapıtlarıyla uluslararası ve ulusal düzeyde takdir toplayan değerli sanatçı ile atölyesinde bir araya gelerek kısa bir söyleşi yaptık.
Ressam Bedri Karayağmurlar’ın ‘Resim serüvenim ‘ başlıklı sergisi 19 Temmuz günü saat 17.00’de Orhan Peker Sanat Galerisinde açılacak.
Nilgün KAYA-Resim sanatına ilginiz ne zaman ve nasıl başladı?
Bedri KARAYAĞMURLAR-İlkokulda öğretmenimin resimlerimi beğenmesi ile başladı ve sürdü.
Nilgün KAYA-Hangi kurumlarda resim eğitimi aldınız? Sizce eğitim bir sanatçının sanat hayatında ne derece önemlidir? Bir ressam yaratıcılığını ve tekniğini nasıl geliştirebilir?
Bedri KARAYAĞMURLAR-Orta Okulda resim Öğretmenim Turgut Minez’den, Çanakkale Öğretmen Okulunda Resim Öğretmenim Niyazi Aktürk’ten sonra Gazi Eğitim Enstitüsü resim bölümünde, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans ve Doktora programlarında ve beni etkileyen çok sayıda sanatçıdan eğitim aldım ve almaya devam ediyorum. Hayat kısa sanat sonsuz.
Nilgün KAYA-Sizi resim yapmaya yönelten nedir? Resimleriniz ile insanlara neler iletmek istiyorsunuz?
Bedri KARAYAĞMURLAR-Resim bir anlatım ifade olanağıdır. Anlatacak çok şey biriktiriyorum galiba. Resim bunlardan biri.
Nilgün KAYA-Aldığınız sanat eğitimini, artıları ve eksileriyle değerlendirir misiniz? Sizce sanatçı olabilmek için sanat üzerine eğitim almak yeterli ve gerekli midir?
Bedri KARAYAĞMURLAR-Eğitim olmazsa olmaz. Eğitimsiz sanatçılık mümkün. Bugünün dünyasında olasılıkla daha naif bir çizgide kalarak kendi dünyanızı resimle ifade edebilirsiniz. Günümüze gelen büyük sanat birikimini görmeden salt duygularla, salt görsel yönelimle sanat yapılsa da çok şey kaçırılır.
Sanatçı olmayı salt yetenek işi saymak büyük yanılgı. Yetenek ,akıl, güçlü algı ve örgünleşmiş güçlü sanat eğitimi. Bütün dünya sanat alanında bu denli önemli kurumlar oluştururken, bizde sanatçılığı, doğuştan gelen yeteneğe bağlamak, sanata hiç akıl yormamak anlamına gelir.
Nilgün KAYA-Neden daha çok akrilik boyayı tercih ediyorsunuz? Bu malzeme ile resim yapmanın diğer türlere göre ne gibi kazanımları ve dezavantajları var?
Bedri KARAYAĞMURLAR-Herkesin kanının akışı, algılama hızı, yaşam ritmi farklı. Bütün teknikleri severek kullansam da akrilik, bugüne çok uygun bir boya. Kuruma hızı çok yüksek, ancak değişik medyum ve tekniklerle bu özelliği denetlemek olası. Ben de bunları kullanıyorum.
Nilgün KAYA-Resim bölümünden mezun olmuş bir kişinin mesleğe geçişi nasıldır? Kendinizden yola çıkarak bu süreçten bahseder misiniz?
Bedri KARAYAĞMURLAR-Meslek, sanat eğitimciliği olabilir, restoratörlük olabilir ya da sanat satılığı olabilir ama sanatçılık meslek değil, bir yaşama biçimidir.
Sanat eğitimi ile yapılan meslekler geçinmek, yaşamak için yapılır. Sanatçılık para kazandırsa da meslek değildir bana göre.
Nilgün KAYA-Yapıtlarınızı diğer ressamların yapıtlarından ayıran özellikler nelerdir?
Bedri KARAYAĞMURLAR-Bunları bana özgü bir tavrı yansıtıyorlar. Benim yarattığım bir üslupla biçimleniyorlar. Biçem olarak beni yansıtıyorlar. Gerisini uzmanlar bilir. Yaptıklarımla ilgili çok sayıda metin üretildiğini bu konuların o çalışmalarda tartışıldığını söylemeliyim. Bu çalışmalar, kaynak taraması yapılarak bulunabilir.
Nilgün KAYA-Sizce sanat kim için ya da ne içindir?
Sanat herkes için ve geleceği yaratmanın yolu olarak her toplum için gereklidir.
Nilgün KAYA- Resimlerinizde işlediğiniz konular nelerdir?
Bedri KARAYAĞMURLAR- İlgimi çeken her şey konum olabilir. Konularım, kendi duygularım da dahil, İNSAN ve İnsan.
Nilgün KAYA-Neleri resmedersiniz? Neler size esin verir? Bir olayı / konuyu resmetmeye değer kılan nedir?
Bedri KARAYAĞMURLAR-Konu resmin bahanesidir. Konunun sanatsal bir içeriğe dönüşmesi, sanatçısının yaratıcı tavrına, dünya görüşüne, estetik beğenisine göre biçimlenir.
Nilgün KAYA-Bir resmin üretim süreci nasıl başlar? Nelerden ilham alırsınız? İşlerinizin üretim sürecini anlatır mısınız?
Bedri KARAYAĞMURLAR-Beni her şey ve hayat etkiler. Her zaman her an çalışmaya hazır olmak, durmadan sanat alanı içinde olmak, boyaları kurutmadan çalışmakla mümkün bütün bunlar. Dünyanın neresinde olursa olsun, yeni yapılanları, etkinlikleri izlemek ve katılmakla yaşanan süreçler bunlar.
Nilgün KAYA-Sanat tarihinde sizi etkileyen akımlar, dönemler hangileridir? Sanatçılar kimlerdir?
Bedri KARAYAĞMURLAR-Bütün akımları saygıyla izlerim. İlk resim çalışmalarım sırasında, Vincent Van Gogh ve Paul Gauguin gibi Post Emresyonistler ve Franz Mark, Enil Nolde gibi Expresyonistler ilgimi çekti. Şimdi yaratıcı ve iyi başarılmış her yapıt ilgimi çeker.
Nilgün KAYA-Günümüzden beğendiğiniz sanatçılar kimlerdir?
Bedri KARAYAĞMURLAR-İçten üreten, kafa yoran her sanatçı ilgimi çeker.
Nilgün KAYA-Kaç tane sergi açtınız? Ressam olarak kaç tane ödül aldınız? İlk aldığınız ödül ve ilk açtığınız sergi size neler hissettirdi?
Bedri KARAYAĞMURLAR-Resim çalışmalarımla altı ödül aldım. İki ödül de bu alana ve kültüre katkılarım nedeniyle verildi.
Nilgün KAYA-Biraz da sizin resim öncesi hazırlıklarınız konusunda bilgi verseniz, Neler yapıyorsunuz?
Bedri KARAYAĞMURLAR-Doğrusu resim yapmaya her zaman hazırım.
Nilgün KAYA-Bir ressam için hayal etmenin önemi nedir?
Bedri KARAYAĞMURLAR-Hayal etmeden gerçekleşecekler çok azdır bence. Düş gücü imge yaratmanın ilk koşuludur bence.
Nilgün KAYA- Yaptığınız resimden ne zaman ve nasıl ayrılıyorsunuz? Ya da niye ayrılamıyorsunuz?
Bedri KARAYAĞMURLAR- Hiç ayrılmam. Resimlerimin çoğunun nerede olduğunu bilirim.
Değişik alanlarda sanat yapan bütün sanatçılar nasıl yaptıklarıyla içli dışlı yaşarlarsa ben de öyle yaşıyorum. İlginize çok teşekkürler Nilgün Hanım.
BEDRİ KARAYAĞMURLAR KİMDİR?
1951 Yılında Niğde’de doğdu.
İlk ve orta okulu İnegöl’de, öğretmen okulunu Çanakkale’de okudu.
Afyon Lisesini bitirdi.
1974 Gazi Eğitim Enstitüsü Resim Bölümü.
Bir süre hukuk fakültesinde okudum.
1987 D.E.Ü. Buca Eğitim Fakültesi Resim Bölümünde lisans.
1990 D.E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde resim Eğitimi Anabilim Dalı’nda “ Yaratıcılık ve Eğitim” konulu tezi ile yüksek lisans yaptı.
1993 D.E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Anasanat Dalı’nda “ Sanatsal Yaratıcılıkta Soyutlama ve Günümüz Sanatındaki Yeri” konulu tezi ve sanatsal çalışmaları ile Sanatta Yeterlik (Doktora) programını bitirdi.
Değişik eğitim kurumlarında resim öğretmeni ve öğretim görevlisi olarak çalıştıktan sonra;
1995 D.E.Ü. Resim –İş Eğitimi Anabilim Dalı’nda göreve başladı.
2002 Doçent, 2008’de Profesör oldu.
Bugüne dek 43 kişisel sergi açtı. Yurt içi ve dışında çok sayıda sergiye katıldı. Altı ödül aldı. Resimleri resmi ve özel koleksiyonlarda, İzmir Resim Heykel Müzesi, Gazi Üniversitesi Müzesi, AÜ Çağdaş Sanatlar Müzesi, Bosna Hersek Prijador Müzesi, Bükreş Baskı Müzesi, Türkmenistan Milli Müzesi’ndeş Bakü, Yunus Emre Enstitüsü’nde ve Ege Üniversitesi Kitap ve Kağıt müzelerinde bulunmaktadır. DEÜ. Buca Eğitim Fakültesi Uluslararası Görsel Sanatlar Buluşmaları’nı (2005 ve 2007) yönetti ve bildirilerini yazdı. Ege Üniversitesi Ege Art etkinliklerinde (2005- 2015) danışman ve seçici kurul üyesi ve sanatçı olarak çalıştı. Alanı ile ilgili katıldığı çok sayıda bilimsel ve sanatsal etkinlikte, sanatçı ve konuşmacı olarak yer aldı.
Sanatçı Uluslararası Plastik Sanatlar Derneği ve Birleşmiş Ressamlar ve Heykeltıraşlar Derneği ve Dil Derneği üyesidir. Resim çalışmalarıyla birlikte yürüttüğü edebiyat çalışmalarını öykü ve şiir alanlarında sürdürdü. Bunları, Yeni Gün Gazetesi, Yeni Adımlar, Somut, Türkiye Yazıları, Dönemeç Kasaba Sanat, Dilizi, Ünlem, Kurşun Kalem, Kıyı Dili vb. bir çok debiyat dergisinde yayınladı. 1975 Sabahattin Ali ile 1979 Başkent Belediyesi Öykü Yarışmalarında başarılı oldu. İlk şiir kitabı “Gün Dökülmesi” nde , 2000 sonrasında yazdığı şiirlerden bir seçkiyi Afrodisyas yayınlarında yayımladı.
Sanat kuramları ve eleştiri alanındaki yazılarını sanat dergilerinde yayınlamayı sürdürmektedir. Yayınlanmış yedi kitabı bulunmaktadır. Elazığ Fırat Üniversitesi, İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi, İstanbul Aydın Üniversitesi’nde görev yaptı. Sanatçı, İzmir ve Ayvalık’taki atölyelerinde çalışmalarını sürdürüyor.