Nilgün KAYA
Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) Kültürel Miras Koruma Programı, Ayvalık’ın kültürel mirasının sembol yapılarından Gümüşlü tarihi Prina Fabrikası ve Sabunhanesinin geleceğine zemin yaratacak proje için Ayvalık’ta çalışma yaptı.
Alaçatı’da ilk sörf okulunu açan ve yıllardır Ayvalık’ta yaşayan Tunç Cecan, Şubat ayında Eminzade ailesinden satın aldığı tarihi yapının yaşaması için hızlı bir adım atarak, kültür varlıklarının korunması konusunda çalışacak uzmanları yetiştiren ODTÜ Mimarlık Fakültesi Kültürel Miras Koruma Programını Ayvalık’a, Gümüşlü tarihi Prina Fabrikası ve Sabunhanesi’nde çalışmaya davet etti.
Ayvalık’ın 2017 yılında UNESCO Dünya Kültür Mirası listesine ‘Ayvalık Endüstriyel Peyzaj’ başlığıyla girme sürecinde çalışmalar yapan ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Neriman Şahin Güçhan yönetiminde kente gelen öğrencilere, Öğretim Üyesi Pınar Aykaç, Araştırma görevlileri Elif Miray Kısaer Koca, Seda Cengiz, Özgür Urey, Mimari Belgeleme Uzmanı Kemal Gülcen, İnşaat Mühendisi Orhan Mete Işıkoğlu, Malzeme Koruma Uzmanı Duygu Ergenç ile Mimar Nurdan Topoğraf, Mimar Deniz Kanıar ve Tarihi yapının sahibi Tunç Cecan eşlik etti.
10 Ekim’de başlayıp 17 Ekim’de sona eren çalışma kapsamında, Fabrikada doğup büyüyen Eminzade ailesinin üyelerinden Yakup İçten’den fabrikadaki bölümlerin kullanım alanları, yapıdaki değişimler hakkında detaylı bilgi alan öğrenciler, lazer tarayıcı ile ölçülüp, dron görüntüsü alınan yapı kompleksinde çalışma yaptı.
Çalışma hakkında bilgi veren ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Neriman Şahin Güçhan,“Ayvalık’ta Gümüşlü Sabunhanesi ve Prina Fabrikasına öğrencilerle birlikte, benim de parçası olduğum Mimarlık bölümünün Kültürel Miras koruma Programı kapsamında bu binayı bu kompleksi çalışmak üzere geldik. Bu kompleksin sahibi Tunç bey sağ olsun, burada çalışma yapmamıza olanak tanıdı, izin verdi. Biz her sene bu programı kapsamında tarihi bir yapı ya da yapı grubunu çalışıyoruz. Bu sene de 7 öğrencimizle geldik, bu çalışmayı tamamlayıp dönmeyi planlıyoruz. Bu bir öğrenci çalışması, proje sürecinde bütün bu kompleksin ayrıntılı bir şekilde belgelenmesi, değişen safhalarının ya da değişiklik aşamalarının araştırılması ve sonrada bir restorasyon projesi hazırlanması gibi bir amacımız var. Bu projede mal sahibinin de istediği doğrultuda aslında kamuya açık bir kompleks olarak, kültürel faaliyetlerin devam edeceği bir kompleks olarak tasarlama gibi bir fikir var. Mal sahibinin önerisi bu yönde. Öğrencilerimiz de bu yaklaşımdan çok etkilendiler. Umuyorum dönem sonunda Ocak ayında yapılacak jüriye kadar bir proje ya da birkaç proje çıkarırlar.” dedi.